Gode råd til træning i sommerferien

15. juni 2016 12:22 , af Anna Holm Hove

Rejser, grillaftener og tid til familien. Sommeren er lig med samvær og afslapning, men det behøver ikke at betyde et farvel til løbeturene. Vi giver dig her lidt gode råd til at kombinere feriehygge og træning.

Træn med familien
Hvis der er andre i din familie, der løber, så start løbeturene sammen og find evt. en rundstrækning at løbe på, så I kan møde hinanden undervejs. På den måde kan I dele samme løbeoplevelse, selvom I er på forskelligt niveau. Er du den eneste i familien, der løber, så lok din partner, søn eller datter med på cykel. Når man træner efter Hechmann-metoden, kan man snakke undervejs på langt de fleste løbeture, så gør det til en hyggelig stund, hvor I nyder hinandens selskab. Giv gerne din cykelkompagnon en flaske vand med. Så kan du få et par slurke undervejs samtidig med, at ”cyklen” også er på opgave og bidrager. 

Træn inden de andre vågner
Hvis du ikke vil forstyrre familiehyggen for meget med dine løbeture, så sørg for at komme afsted, før de andre står op. Husk at tage penge eller Dankort med i lommen, så du kan slutte turen af hos bageren. Det giver pluspoint på familiekontoen.

Løb til familiefesten eller stranden
Løb som transportmiddel er ikke bare tidsbesparende i hverdagen – det er også genialt, når man har ferie. Løb til stranden og få familien eller venner til at tage dit tøj med og hop i vandet efter løbeturen. Så kan I nyde resten af dagen på stranden sammen. Du kan også løbe til diverse sommerarrangementer med en løberygsæk på ryggen med festtøj og toiletsager i. Det handler bare om at aftale med værten på forhånd, at du må låne et bad og et håndklæde.

Udforsk feriestedet
Løb er en smart måde at udforske nye feriesteder på. Så brug løbeturen til at finde ud af, hvor der er indkøbsmuligheder og spændende restauranter. Hvis du rejser udenlands, så husk at passe ekstra godt på kroppen. De første dage efter ankomst, bør du ikke træne hård intervaltræning, da kroppen vil være træt efter rejsen. Vær også opmærksom på, at underlaget kan være anderledes, end det du er vant til derhjemme. Er der kun mulighed for at løbe på fliser og asfalt, så bør du skrue ned for intensiteten, hvis du er vant til at løbe på grusstier derhjemme. Hvis du er på strandferie, så husk at få godt med vand i løbet af dagen, så du ikke dehydrerer på dine løbeture.